تاریخچه

از آنجائی که کشور ایـران از لـحاظ جغرافیایی بر روی کمربند معدنی جهان قـرار دارد و از ذخائــر عظیم فلـزات و کانی‌های با ارزش برخوردار است بنابراین از نقـطه نظر تاریــخی همین موضوع موجبات گسترش دانش و صنعت فلــزکاری از ایران به سایر مناطق جهان را فراهم ساخته، به طوری که ساکنین مصر، بابل، هند و جیحون با تمام پیشرفت­هایی که در عصر خود داشتند نتوانستند در این زمینه بر ایرانیان پیشی بگیرند. صنعت طلا و جواهر و ساخت و تولید زیورآلات و مصنوعات فلزات قیمتی ایران در این رابطه سرآمد کشورهای جهان است.

عکس اولین معادن طلای ایران

آثار هنری بسیار ارزشمند و گرانبهائی که امروزه موزه­های معتبر داخلی و خارجی و مجموعه­های خصوصی کلکسیونرهای معروف دنیا را در سراسر جهان زینت بخشیده است بیانگر این حقیقت می­باشد که طلا و جواهرسازان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشیای تزئینی و زیورآلات گران‌بها از مهارت خارق­الـعاده­ای برخوردار بوده­اند و امروزه هر بیننده­ای که آنها در موزه­های معروف بین­المللی مشاهده می­نماید خلاقیت و توانمندی حیرت­برانگیز سازندگان ایرانی این اشیا را تحسین می­کند. مجسمه مشــهور بز بال‌دار، جام طلای افسـانه زندگی، جام طلای مارلیک و ده­ها اثر تاریخی دیگر اصیل­ترین اسناد تـاریخ فرهنگی و هنری صنعتگران ایرانی در گذرگاه زمان و کارنامه درخشان پیشینیان ما به شمار می­روند.

عکس مجسمه مشــهور بز بال‌دار، جام طلای افسـانه زندگی، جام طلای مارلیک

همچنین باید اشاره کرد که در دوره هخامنشیان برای اولین بار در جهان سکه طلا توسط داریوش کبیر در ایران ضرب گردید که به آن داریک گفته می­شد. در عصر ساسانیان نیز مصرف طـلا در ایران فراوان بود. بر اساس نوشته­های مورخین سرشناسی نظیر ویل دورانت، گیرشمن، شاردن و دیگران در ادوار مختلف تاریخی، فعالیت­های تولیدی و بـازرگانی مصنوعات طلا و جـواهر و سنگ­ها و مواد طبیعی قیمتی رونق فراوانی داشته است و طبقه اشراف و ثروتمندان جامعه عموماً از وسایل و اشیای زینتی گرانبهائی که از طلا و جواهرات ساخته شده بود استفاده می­کردند.

عکس داریک

از شکوه و عظمت دست‌ساخته‌های هنری ایرانیان در روزگاران هخــامنشی و ساسانی هر چه گفته شود کم است. پادشاهان این سلسله نظـیر هرمز اول، خسرو دوم چنان بـه ساخت زیورآلات اشرافی و به ویژه تاج و تخت پادشاهی توجه داشتند که حیرت مـورخین را برانگیخته است. تئوفیلاکتوس مورخ بیزانسی و ثعالبی مورخ عرب در وصف تاج و تخت پادشاهان مذکور مـطالبی نگاشته­اند و اعتراف کرده­اند که طلا و جواهرسازان ایرانی در عصر خود همواره شـهره آفاق بـوده­اند. به طلا در زبان اوستا «زره نه» یا «زرنه اینه» و در زبان پارسی باستان «زرنه» و در زبان پهلوی «زر» می­گفتند.

از نظر قدمت، قدیمی­ترین معدن طلایی که اسم آن در تاریخ آمده معدن سیستان و پس از آن، معدن «کوه زر دامغان» است. فعالیت معدن طلای موته اصفهان نیز به احتمال قوی به 8 هزار سال پیش برمی­گردد. در موته کارگاه­های قدیمی که نشان­دهنده استخراج طلا در دوره­های گذشته است در حوزه­ای به وسعت 100 کیلومترمربع وجود دارد.

با گام نهادن به قرن بیستم صنعت طلا و جواهرسازی ایران وارد عصر جدیدی شد. زیرا به تدریج لباس­های ایرانیان از حالت سنتی گذشته خارج گردید و در اثر افزایش رفت و آمدهای مردم ایـران به ویژه با اروپائیان تا حدود زیادی صنعت طلا و جواهرسازی هم تحت تأثیر قرار گرفت و سبک­های جـدیدی در تولید مصنوعات مردم‌پسند بـه کار گرفته شد. البته در تاریخ ایران پس از استقرار سـلسله پهلوی نیز تزئینات شاهی نظیر تاج جدید چوگان جدید و جامه­های جدید و غیره ساخته شد که هم اکنون در موزه جواهرات بانک مرکزی نگهداری می­شود. به هر صورت تاریخ طلا و جواهرات ایران سرشار از غرور و افتخارات فراوان برای سازندگان و هنرمندان این صنعت است و نشـان می­دهد که همواره در طول تاریخ این کشور طلا و جواهرسازان هنرمند ایرانی با خلق آفرینش­های بی­نظیر و بی­همتا توانسته­اند توجه جهانیان را به خود جلب کنند و شاهکارهای هنری آنان همیشه خواهد توانست در سطح بین­المللی مطرح باشد و کارنامه این صنعت و هنر اصیل ایرانی درخشان­تر از گذشته باقی بماند.

در مورد تاریخچه­ی صنعت طلاسازی در اصفهان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته می­شود سابقه­ی این صنعت به بیش از 400 سال قبل بازمی­گردد. اصفهان شهری هنرپرور است و هنر با زندگی مردم این شهر آمیخته شده است به نحوی که صنایع دستی اصفهان علی­رغم تمام سوءمدیریت‌ها و ضعف­های موجود، جایگاه خود را در جهان حفظ کرده و زبانزد گردشگران داخلی و خارجی است. وجود آثار تاریخی و هنری بسیار و حفظ بافت سنتی اطراف بسیاری از این آثار، زمینه را برای بروز و رشد ذوق و قریحه سرشار هنرمندان مبتدی فراهم می­نماید. صنعت ساخت زیورآلات طلا و یا به عبارت دیگر زرگری یکی از فعالیت­های هنری است که از جایگاه خاصی در اصفهان برخوردار است و خانواده­های زیادی مستقیم و یا غیرمستقیم از آن امرار معاش می­کنند. از آنجا که این حرفه نیز مانند سایر صنایع دستی اصفهان، موروثی می­باشد افرادی را می­توان یافت که چندین نسل آن­ها زرگر بوده است و به نوعی نام خانوادگی آن­ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

عکس واقعی از زرگری

غیر از اصفهان، شهرهای خمینی­شهر، نجف­آباد، کاشان، مبارکه، رهنان و شاهین­شهر شاخص­ترین شهرهای فعال در طلاسازی هستند ولی میزان تولید و فعالیت آنها محدود است. تولیدکنندگانی که در شهرهای فعال نام برده مشغول فعالیت هستند عمدتاً محصولات خود را به بازار اصفهان و یا تهران منتقل می­کنند تا از طریق عمده­فروشان این بازارها به فروش برسد.

خوشه طلای اصفهان

لوگوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان

با توجه به این که اصفهان بزرگ‌ترین تولید­کننده مصنوعات طلا در کشور محسوب شده و به تنهایی حدود 50 درصد تولید داخلی را در اختیار دارد، توسعه خوشه صنعتی طلای اصفهان به منظور توانمند­سازی و افزایش رقابت­پذیری صنعت طلاسازی اصفهان از طریق بررسی و رفع موانع قانونی، تکنولوژیکی و مالی در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان قرار گرفت و پروژه توسعه خوشه طلا در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی در همین راستا تعریف و اجرا شد.

پس از اتمام فاز توسعه خوشه طلای اصفهان، شبکه توسعه فراگیر خوشه در قالب انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان اصفهان به همت برخی از فعالان این هنر صنعت تأسیس شد تا بتواند مأموریت خود (لینک به بیانیه مأموریت) را در راستای ارتقای سطح این هنر صنعت و بهبود محیط کسب و کار به انجام برساند.

لوگوی اتاق بازرگانی اصفهان                   لوگوی انجمن

این انجمن بر اساس موافقت اصولی شماره 9202/43/ص مورخ 13/10/1395 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مبنی بر تأسیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان اصفهان تأسیس و اساسنامه (لینک به اساسنامه) آن در تاریخ 14/12/95 به تصویب مجمع عمومی مؤسسین (لینک به مؤسسین) رسید.

keyboard_arrow_up